dinsdag 28 februari 2012

TPACK en het digibord

De afgelopen jaren is er een ware digitale revolutie gaande in het onderwijs. Elk jaar komen er weer nieuwe snufjes in de vorm van ICT-tools en hardware op de markt.

In het basisonderwijs is het digibord inmiddels massaal omarmd. In elke school is vaak minimaal een, maar zijn meestal meerdere digiborden aanwezig. Toch ontbreekt het vaak aan kennis en vaardigheden om een dergelijk hulpmiddel goed in te zetten in het onderwijs om het onderwijs te verbeteren.

In te veel klaslokalen wordt het dure digibord gebruikt als veredelde projector of zelfs als digitaal krijtbord. Een combinatie van de juiste ICT tools en het TPACK-model zorgt ervoor dat een les  spannender wordt en je meer uit het digitale schoolbord kunt halen.

Het TPACK-model bestaat uit de volgende drie basiscomponenten:
- vakinhoudelijke kennis
- didactische kennis
- technologische kennis

Een juiste integratie van deze drie componenten zorgt voor een goede integratie van ICT in het onderwijs. Bij de voorbereiding van je lessen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

1: Welk vak en welke onderwerpen komen aan de orde?
2: Op welke manier wil ik de kennis overbrengen op de leerlingen / welke werkvormen wil ik   gebruiken?
3: Hoe kan ICT helpen om dit onderwerp begrijpelijk te maken / hoe kan ICT mijn werkvormen ondersteunen

Een praktisch voorbeeld:
Wat (vakinhoud): Ik wil leerlingen de plaats van de getallen 0 tot 100 op een getallenlijn inzichtelijk maken voor het vak rekenen

Hoe (didactiek): Ik wil starten met een gezamelijke instructie die afgewisseld wordt met een cooperatieve werkvorm

ICT (technologie): Ik maak gebruik van de Plofsommen op rekenweb.nl om de plek van getallen op de getallenlijn via het digibord te visualiseren en de leerlingen te motiveren. Ik laat leerlingen met hun schoudermaatje overleggen waar de ballon geplaatst moet worden.

Het bovenstaande voorbeeld geeft weer hoe het TPACK-model op een eenvoudige wijze gebruikt kan worden om ICT te integreren in je huidige onderwijs. In plaats van een getallenlijn te tekenen op het digibord, zijn er hele leuke tools beschikbaar die hetzelfde principe op een duidelijke en leuke manier interactief visualiseren en een meerwaarde zijn voor je rekenles.

Wanneer je jezelf bewust bent van de 3 basiscomponenten van het TPACK-model tijdens het voorbereiden en ontwerpen van een les, is de kans groot dat je ICT steeds doelgerichter gaat inzetten en integreren binnen je onderwijs. Het TPACK-model is toepasbaar voor elk vakgebied, dus schroom niet en start morgen met experimenteren!

Literatuur:

Brummelhuis, A. ten. (2010). Maak kennis met TPACK: Hoe kan een leraar ict integreren in het onderwijs?  Zoetermeer: Kennisnet.



7 opmerkingen:

  1. Hoi Ronald,

    Dank voor jouw opmerkingen. Mijn keuze voor social media heeft te maken met het feit dat bij ons (mbo)het ICT gebeuren -zo krijg ik de indruk- veel verder is dan op basisscholen:
    - in elk lokaal hangt een digibord
    - in elk lokaal is een beamer en een pc voor de docent
    - alle leerlingen hebben een laptop (verplicht i.p.v. groot deel van de boekenlijst)
    - voor elke opleiding zijn speciale softwareprogramma's gericht op de beroepspraktijk
    - elke docent kan zich gratis en deels onder werktijd bijscholen in van alles, vanaf
    professioneel omgaan met outlook of Its Learning (variant op Blackboard) tot
    technisch tekenen of prezi of photoshop of noem maar op.
    De maatstaven liggen dus anders. Mijn kreukelpunt ligt bij de social media, dat begint zich nu pas moeizaam bij ons te ontwikkelen. Moeizaam, omdat bijv. Dropbox niet bereikbaar is i.v.m. vermeende onbetrouwbaarheid.... En ikzelf heb gewoon vanaf dag 1 enorme moeite met het leren omgaan met nieuwe dingen op ICT-gebied. Mijn hersens werken gewoon vervelend in dat opzicht: ik wil weten wat er gebeurt i.p.v. Goh, da's mooi! En ik wil dus gewoon alles tegelijkertijd weten en kunnen en inzetten in de praktijk. Veeleisend typje, graaf mijn eigen valkuil...

    Jij ben echt handig in die dingen volgens mij. Ik had bijv. niet eens in de gaten dat je ook zonder achtergrond en indeling die blog kon maken.... Lekker makkie! Ik ben zo aan het prutsen geweest en nog niet tevreden. Weet jij toevallig hoe je de volgorde van de berichten kan veranderen? Ik krijg ze alleen van jong naar oud en ik zou ze graag omgekeerd willen: het eerste bericht bovenaan, zodat je er een logische volgorde in krijgt.

    Kan je mij even mailen of je dit bericht gekregen hebt? Want zelfs dat weet ik niet zeker of ik het goed heb gedaan.

    Groetjes,

    Adrienne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Ronald,

    Je blog vind ik informatief. Ik herken de opdracht vanuit de moduul Digitale didactiek.
    Persoonlijk ben ik nog in de ontwerpfase van mijn eigen blog, omdat ik vormgeving cq uitstraling ook belangrijk vind. De inhoud volgt later. Je ziet het wel voorbijkomen verwacht ik.

    Groets, Marita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ronald, ben je bekend met De Digitale Klas (www.dedigitaleklas.nl). Dit gaat precies over wat jij aangeeft: hoe maak je nou optimaal gebruik van het digibord? Er zijn nu dus uitgeverijen die methoden (ook voor het po) geheel 'digibordproof' maken. Misschien interessant voor jou om hier eens naar te kijken?

    Groeten,
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ronald,
    Heb net gekeken naar de plof sommen. Ik ken het natuurlijk niet (mijn kinderen zijn inmiddels al groter), maar wat een leuke manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ronald,

    ik zie dat je al aardig bedreven bent in het maken blog's

    Gr. Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ronald (en anderen),

    Interessante blog, vooral omdat ik in mijn onderzoek tegen soortgelijke problemen aanloop. Uit mijn onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat leraren op de basisschool vooral behoefte hebben aan voldoende scholing m.b.t. digiborden en kant-en-klare middelen, die makkelijk in te zetten zijn en goed aansluiten bij de methodes.
    De tip van Hans over dedigitaleklas.nl is op zich een goede, alleen is die site bedoeld voor het V.O. en volgens mij minder voor het P.O.
    Bij ons op school overwegen we om digibord software aan te schaffen voor in ieder geval de basisvakken taal en rekenen. Samen met voldoende scholing en het TPACK-model als geheugensteun moet dit er uiteindelijk voor zorgen dat de leraren het digibord gaan inzetten zoals het bedoeld is.
    Misschien een tip voor jullie school om ook eens naar de digibord software te kijken bij de methodes.

    Groeten,

    Thijs

    BeantwoordenVerwijderen